دوام فرش

طول عمر فرش ماشینی حدوداً بیست سال یا حتی کمتر است، دوام فرش ماشینی

به کیفیت و الیاف به کار برده شده برای بافت آن بستگی دارد. البته فرش‌های

مرغوب ماشینی، مانند فرش‌های تولید شده با پشم، به شرط آن که به خوبی از آنها نگهداری شود،

عمر بسیار بیشتری دارند. فرش ماشینی، حتی اگر باکیفیت باشد، ارزشی برای کلکسیونرها ندارد. فرش دستباف معمولاً با مواد طبیعی، مانند ابریشم، پنبه، کنف و پشم بافته می‌شود.

در اکثر فرش‌های پشمی، از نخ ابریشمی نیز برای جلوه دادن به نقشه فرش و زیباتر کردن آن استفاده می‌شود.

فرش دستبافت دوام بسیار بالایی دارد و اگر کیفیت بالایی داشته باشد و به خوبی از آن نگهداری شود، سالیان سال عمر خواهد کرد. اگر فرشی دیدید که در پرزهای آن پشم با پلیمرهای سنتزی، پلی اولفین یا پلی پروپیلن ترکیب شده بود، فرش به احتمال زیاد ماشینی است.

اگر حتی با توجه به این نکات هم نتوانستید فرش دستباف را از فرش ماشینی تشخیص دهید،

حتماً از کارشناسان خبره فرش کمک بگیرید. همچنین با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر فرش می‌توانید خرید مطمئنی داشته باشید. قبل از خرید حتماً درباره فروشگاه تحقیق کنید

نوارهایی کم و بیش پهن و باریک ساده و یا تزئین یافته، که در کنارهی قالی نقش بسته

و متن را در میان می گیرد که از یک سو همچون دیوار، وسیله ای است برای

محدودکردن زمینهی قالی و از سوی دیگر به بیننده امکان می دهد تا نقشهایی را که

بی انتها به نظر می رسد در محدودهی زمینه خوب بنگرد و به همین دلیل طراحان قالی ایران عقیده دارند

که اگر حاشیه نباشد نظر بیننده بر روی طرح متمرکز نخواهد شد و نقشهای زمینه

مورد توجه قرار نخواهد گرفت و از این نظر، حاشیه را وسیلهای برای جلوه گر شدن نقش قالی می دانند.

حاشیه در شکل معمول و سادهی خود سه بخش دارد: یک حاشیه اصلی و دو حاشیه

فرعی هریک از این سه حاشیه نیز خود از چند بخش باریک و یا پهن تشکیل می شود که گاهی باریکه هایی نیز آنها را دربرمی گیرد.

در قالی کرمان به طور معمول حاشیه از یک حاشیه‌ی میانی و دو تا چهار حاشیه‌ی کناری تشکیل می شود.

حاشیه ها و بیشتر حاشیه‌ی اصلی را بویژه در قالیهای به اصطلاح پرکار با نگاره های گوناگون تزئین می کنند که یا هماهنگ با نقش مرکزی است و یا در تضاد با آن.

تزئین، گاه «سنتی» است یعنی با کمک گلهای شاه عباس همراه گردش اسلیمی و گاه تشکیل شده از کتیبه، قاب، ستاره، لوزی، تاکهای پیچان و نقشهای انتزاعی حیوانها و دیگر نگاره ها،

از خطهای «نسخ»، «نستعلیق» و بیشتر «کوفی » نیز برای تزئین حاشیه بویژه حاشیه قالیهای جانماز و سجاده بهره گیری می کنند و این تزئین گاه به صورت آیاتی از کلام الله مجید است.

نقشهای حاشیه‌ی بزرگ و کوچک با هم یکی نیستند. در برخی از طرحها نیز برای حاشیه از نگارههای متن ولی با ترکیبهای تازه بهره می گیرند. در طرح فرشهایی که نمایندهی شیوهی

کار یک کانون بافندگی است به طور معمول از نگارههای ویژه ای برای حاشیه از سویی، می تواند نموداری برای نشان دادن شیوهی بافت و کانون بافت فرش باشد.

برخی از طرحها مانند طرح سبزی کار، گاه با حاشیه و گاه بی حاشیه بافته می شود. در طرحهایی بر اساس سنت قالیبافی «صفوی» حاشیه های کوچک، ساده بافته می شود و در طرحهایی مانند طرح «گلدان»، حاشیه باریک، نقش می شود. نسبتی برای حد فاصل نقش مرکزی و حاشیه ها وجود دارد.

همچنان که میان پهنا و باریکی حاشیه های اصلی و فرعی، در این نسبت، از جمله، پهنای حاشیه های باریک مساوی پهنای حاشیه میانی و پهنای مجموعه حاشیه ها به اندازه یک ششم پهنای فرش است.

ولی این نسبتها گاهی ندیده گرفته می شود و حاشیه ها چه اصلی و چه فرعی پهن تر از حدمعمول نقش می شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *